Τρίτη Μεσούντος Πυανεψιώνος

Θεσμοφόρια, Καλλιγένεια (Αλεξανδρινής Διόρθωσης)

Δεκάς Β

13. Δεκάτη τρίτη ημέρα της σελήνης
ΑΠΟ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΔΥΣΗ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ

Πυανεψιώνος ΙΓ΄ (13η)
ΑΤΤΙΚΟΣ ΜΗΝ 4ος

Δεκαήμερο Β΄, το Μέσο
ΙΓ΄. Δεκάτη τρίτη, τρίτη μεσούντος, τρισκαιδεκάτη, τρίτη επί δέκα, τρίτη επί δεκάτη

Γεγονότα

  • ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗΣ ΔΙΟΡΘΩΣΗΣ, ΕΤΟΣ +127
  • (ΤΑ) ΚΑΛΛΙΓΕΝΕΙΑ

Αναφορές Πηγές για την ημέρα

Οι λεξικογράφοι και οι σχολιαστές αναφέρονται στη σειρά και στην ημερομηνιακή τέλεση των Θεσμοφορίων κατα την δική τους εποχή, μετα την Αλεξανδρινή διόρθωση που πραγματοποιήθηκε το +127.
Τα κλασικά πολιτειακά Αθηναϊκά Θεσμοφόρια σύμφωνα με τον
Πλούταρχο το ημερολόγιο του Σόλωνος και του Μέτωνος αρχίζουν την 14η του Πυανεψιώνος,έτσι λοιπόν σύμφωνα με τους λεξικογράφους και σχολιαστές η σημερινή ημέρα ήταν η δεύτερη ημέρα των Θεσμοφορίων στη δική τους μεταγενέστερη εποχή.


Η σημερινή ημέρα είναι η τελευταία ημέρα των Θεσμοφορίων μετά την Αλεξανδρινή διόρθωση που πραγματοποιήθηκε το +127, και ονομάζεται τα Καλλιγένεια.


Η θεά Δήμητρα, η γόνιμος  μητέρα, εορτάζεται κατά την τελευταία ημέρα των Θεσμοφορίων, υπό το όνομα «Καλλιγένεια» (η έχουσα ωραία τέκνα θεά), διότι προΐσταται της νομίμου παραγωγής των τέκνων ως και της παραγωγής των καρπών της γης. Οι θεσμοί που οι Ελληνίδες γυναίκες έλαβαν από την θεσμοφόρο θεά δεν ήταν μόνο ο θεσμός του νομίμου γάμου, αλλά και ο θεσμός της μητρότητος, ο οποίος κάθε χρόνο, ως η θεά Δήμητρα τους προσέφερε το θαύμα της  ζωής μπροστά στα μάτια τους.


Η ημερομηνία εδραιώνεται από τον σχολιαστή στις Θεσμοφοριάζουζες του Αριστοφάνους:
ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΑΙ 80, ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ, ΣΧΟΛΙΑ
― (Πυανεψιωνος) ια΄ γαρ Άνοδος, είτα ιβ΄ Νηστεια, είτα τρικαιδεκάτη Καλλιγενεια.
Αυτή η ημερομηνία για τη Νηστεία βεβαιώνεται και από τον Φώτιο:
ΦΩΤΙΟΣ ΛΕΞΙΚΟ
― Θεσμοφοριων ημεραι δ΄· δεκατη Θεσμοφορια, ενδεκατη Καθοδος, δωδεκατη Νηστεια, τρισκαιδεκατη Καλλιγενεια.
Ο Αλκίφρων επίσης αναφέρει την ημέρα των πολιτειακών Αθηναϊκών Θεσμοφορίων:
ΑΛΚΙΦΡΩΝ 3.39.1-2
― [λανθανει σε] η νυν εστωσα σεμνοτατη των Θεσμοφοριων
εορτη, η μεν ουν Άνοδος κατα την πρωτην γεγονεν ημεραν
η Νηστεια δε το τημερον ειναι παρ΄Αθηναιοις εορταζεται,
τα Καλλιγενεια δε εις την επιουσαν θυουσιν. ει ουν επειχθειης (επειχθεισα) έρχη εώθεν προ του τον Εωσφορον εξελθειν, συνθυσεις ταις Αθηναιων γυναιξιν αυριον.