Τετάρτη Μεσούντος Ποσειδεώνος

Ποσίδεια, Δήλος, Ιερή Ποσειδώνος Ασφάλειου, Ορθωσίου, Θεμελιούχου

Δεκάς Β

14. Δεκάτη τετάρτη ημέρα της σελήνης
ΑΠΟ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΔΥΣΗ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ

Ποσειδεώνος ΙΔ΄ (14η)
ΑΤΤΙΚΟΣ ΜΗΝ 6ος

Δεκαήμερο Β΄, το Μέσο
ΙΔ΄. Η δεκάτη τετάρτη, τετράς μεσούντος, τεσσαρεκαιδεκάτη, τετάρτη επί δέκα, τετάρτη επί δεκάτη.

Γεγονότα

  • ΠΟΣΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΝΗΣΟ ΔΗΛΟ
  • ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ-ΔΕΙΠΝΟ
  • ΑΓΩΝΕΣ ΠΥΓΜΗΣ
  • ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΟΣ
  • ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΟΡΘΩΣΙΟΣ
  • ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΘΕΜΕΛΙΟΥΧΟΣ

Αναφορές Πηγές για την ημέρα

Δεν υπάρχει καμμία ένδειξη για την ιερότητα της ημέρας στην Αττική, παρόλα αυτά, σήμερα καταγράφονται τα Ποσίδεια στην ιερά νήσο Δήλο.
Οι γνώσεις μας για τα Ποσίδεια των Ιώνων στην ιερά νήσο Δήλο,προέρχονται απο τις επιγραφές (IG XI,2 203, 204) όπου εκεί οι δαπάνες της εορτής είναι χαραγμένες χρόνο με το χρόνο, για το μήνα Ποσειδεώνα, στις επιγραφές της περιόδου της ανεξαρτησίας, -314, -166.
Τα έξοδα αφορούν την θυσία ενός βοδιού, τις θυσίες κριών χοίρων και άλλων ζώων, σε ένα δημόσιο συμπόσιο, όπου συμμετείχαν περίπου 1.500 άτομα.
Η εορτή που πραγματοποιήθηκε στην υπόστυλη αίθουσα, περιείχε ένα διαγωνισμό κάποιου είδους, με μικρά νομισματικά βραβεία. Το ποσό που δαπανόνταν κάθε χρόνο ήταν 600 δραχμές, γεγονός που καθιστά την εορτή βαρυσήμαντη. Τα ζώα προς θυσία μας θυμίζουν αυτά του Μαραθώνος, το συμπόσιο και ο διαγωνισμός αυτά της Ελευσίνος.
Οι τίτλοι του θεού Ποσειδώνος σε αυτή την εορτή ήταν ο Ασφάλειος και ο Ορθόσιος, το πρώτο, με την έννοια του «Σταθερός», είναι πολύ κοινό, και θα μπορούσε να εκφράσει οποιαδήποτε από τις εξουσίες του Ποσειδώνος, αλλά περισσότερο αναφέρεται στο θεό που βρίσκεται κάτω από τη γη και προκαλεί τους σεισμούς, το δεύτερο επιβαρύνεται όχι από τον Ποσειδώνα, αλλά από την Αρτέμιδα, στις κυμαινόμενες μορφές της Ορθοσίας, Ορθίας, Θροσίας, οι οποίες είχαν την ευρύτερη διανομή στη λατρεία και υποδήλωναν την πτυχή της Αρτέμιδος στον αγροτικό χώρο.
Κατά το έτος -246. μια ειδική θυσία ανακηρύσσεται, στο μήνα Ποσειδεώνα για τον Ποσειδώνα Θεμελιούχο (Ι Δήλος 290.116).

Ο ΑΣΦΑΛΕΙΟΣ ΠΟΣΕΙΔΩΝ

Ο Ασφαλειος, η, Ασφαλιος Ποσειδων, όπως και να το γραψουμε ειναι σωστο. Ειναι ο θεος που τιμουμε σημερα στα Ποσιδεια , μαζι με τον Ορθωσιο και τον Θεμελιουχο.

Εκτος απο τις ιωνικες κοινοτητες τον Ασφαλειο Ποσειδωνα τον λατρευουν και στην Λακωνια και ιδιαιτερα στην Σπαρτη οπου στην Αγορα υπαρχει το ιερο του θεου. Το προσωνυμιο αυτό συνοδευει τον θεο τονιζοντας την ιδιοτητα εκεινη, συμφωνα με την οποια φυλαει καποιον με ασφαλεια.
Ο θεος Ασφαλιος Ποσειδων εξασφαλιζει την ακεραιοτητα στον ανθρωπο, προστατευει τον λατρευτη του και την οικογενεια του , γενικοτερα προστατευει τον οικο του ώστε να ειναι ασφαλης.
Ο Ασφαλιος Ποσειδων ειναι χθονιος θεος στην πρωϊμη λατρεια του, μεταγενεστερα εξελιχτηκε σε θεοτητα που προσφερει προστασια και ασφαλεια στην Υγεια του λατρευτη.
Η πατρια παραδοση που μιλα για την λατρεια του Ποσειδωνα στο Ταιναρο τον ονομαζει και Ασφαλειο , ταυτιζοντας τον και με τον χθονιο θεο.
Ο χθονιος Ασφαλειος , κατα την πατρια παραδοση, ειναι ο θεος που στηριζει με ασφαλεια τα θεμελεια της γης , ετσι γινεται και Θεμελιουχος.
Ο Πλουταρχος παρατηρει στην λατρεια του, οτι η επωνυμια αυτη σημαινει Σταθερος και Ορθος, τον λατρευουν δηλαδη, αφου εχει προηγηθει η καταστρεπτικη δυναμη του Γαιοσειστη Ποσειδωνα, αυτος τρανταζει και σειει την Γη , ο Σεισιχθων Ποσειδων, ο θεος που κανειτο εδαφος να τρεμει.
Τον τιμουν εξευμενιστικα αποκαλωντας τον Ασφαλειο, Σταθερο, Ορθωσιο, Θεμελιουχο, προκειμενου να εξασφαλιστει η προστασια του, τοσο για την σταθεροτητα της γης οσο και των οικιων .
Με το προσωνυμιο Ασφαλειος λατρευεται ο Ποσειδων και ως θεος της θαλασσας, με την εννοια οτι προστατευει απο φοβερους και απροβλεπτους κινδυνους τους ανθρωπους που ταξιδευουν στους απεραντους και μαγικους της δρομους

Close Menu