Ενάτη Μεσούντος Εκατομβαιώνος

Νεμέσια

Δεκάς Β

19. Δεκάτη ενάτη ημέρα της σελήνης
ΑΠΟ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΔΥΣΗ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ

Εκατομβαιώνος ΙΘ΄ (19η)
ΑΤΤΙΚΟΣ ΜΗΝ 1ος

Δεκαήμερο Β΄, το Μέσο
ΙΘ΄. Ἡ δεκάτη ἐνάτη, ἐνάτη μεσοῦντος μηνός, ἐννέακαιδεκάτη, ἐνάτη ἐπὶ δέκα, ἐνάτη ἐπὶ δεκάτη

Γεγονότα

  • ΜΕΓΑΛΑ ΝΕΜΕΣΙΑ
  • ΘΥΣΙΑ (ΡΑΜΝΟΥΣ)
  • ΓΥΜΝΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΕΦΗΒΩΝ

Αναφορές Πηγές για την ημέρα

Την σημερινη ημέρα εορταζονται , στον δήμο Ραμνούντος, τα Μεγάλα Νεμέσια.

ΑΤΤΙΚΗ ΕΠΙΓΡΑΦΗ SEG 41:75

― τύχει ἀγαθεῖ, δεδόχθαι
Ῥαμνουσίοις θύειν αὐτῶι τεῖ ἐνάτει ἐπὶ
δ̣έκα τοῦ Ἑκατονβαιῶνος, τῶν μεγάλ-
ων Νεμεσίων τῶι γυμνικῶι ἀγῶνι
καὶ στεφανηφορεῖν, πόρον δὲ ὑπάρχ[ε]-
[ιν] τοῖς δημόταις εἰς τὴν θυσίαν

Η Νεμεσις και η Θεμιδα μοιραζονται το ιδιο ιερο στον Ραμνουντα , στην βορειοανατολικη ακτη της Αττικής.
Είναι κατι το εξαιρετικό για ένα τέτοιο ιερό να είναι αφιερωμένο σε δυο προσωποποιημενες θεότητες χωρίς εναν Ολυμπιο θεό ή θεά.
Την σημερινη ημερα, οι εφηβοι που πραγματοποιουν την εκπαιδευση τους στον φρουριο του Ραμνουντος, εορταζουν τα Μεγαλα Νεμεσια με γυμνικους αγωνες και θυσίες στις θεότητες.

Ο Πρόκλος σχολιάζοντας τον Ησίοδο μας πληροφορεί :

810 : η μέση ενάτη:

― «τα πατροπαράδοτα έθιμα των Αθηναίων αποδίδουν τη δεκάτη ένατη όπως και τη δεκάτη όγδοη ημέρα στους καθαρμούς και στις αποτροπές, όπως λέει ο Φιλόχορος και ο . . . , ερμηνευτές και οι δύο των πατροπαράδοτων εθίμων. Ίσως για τον λόγο αυτό και ο Ησίοδος λέει ότι αυτή η ημέρα είναι ιερή, και ιδιαίτερως μετά το μεσημέρι· γιατί αυτό το μέρος είναι κατάλληλο για τους καθαρμούς, επειδή αυτό το μέρος είναι μειωτικό και ως εκ τούτου κατάλληλο για την αφαίρεση των μιασμάτων που μας βαραίνουν ».
ΠΡΟΚΛΟΣ ΣΧΟΛΙΑ ΣΕ ΗΣΙΟΔΟ, ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΑΙ 810

― εινάς δ΄η μέσση.
ΗΣΙΟΔΟΣ , ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΑΙ 805-808

Το σχόλιο του Πρόκλου πηγάζει από ένα απόσπασμα του Φιλοχόρου, Περί εορτών, Fr.Hist 328φ190, που αναφέρεται στη 18η και στη 19η, παρόλα αυτά στο Αθηναϊκό Ιερό Ημερολόγιο των εορτών δεν υπάρχει κάτι που να δεικνύει ότι αυτές οι ημέρες ήταν ειδικά αφιερωμένες στη λατρεία και στις καθάρσιες τελετές.
Το απόσπασμα αυτό αναφέρεται κυρίως στη 18η και στη 19η του Βοηδρομιώνος μηνός, την ημέρα της Ιεράς Πομπής των Ελευσινίων Μυστηρίων όπου τελούνταν αρκετές αποτροπαϊκές καθάρσιες τελετές.

Close Menu