Έκτη Μεσούντος Ποσειδεώνος

Ζευς Όριος, Ζευς Πετρεύς

Δεκάς Β

16. Δεκάτη έκτη ημέρα της σελήνης
ΑΠΟ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΔΥΣΗ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ

Ποσειδεώνος ΙΣΤ΄ (16η)
ΑΤΤΙΚΟΣ ΜΗΝ 6ος

Δεκαήμερο Β΄, το Μέσο
ΙΣΤ΄. Η δεκάτη έκτη, έκτη μεσοῦντος μηνός, εκκκαιδεκάτη, έκτη ἐπὶ δέκα, έκτη ἐπὶ δεκάτη

Γεγονότα

  • ΖΕΥΣ ΟΡΙΟΣ – ΘΥΣΙΑ ΕΡΧΙΑ
  • ΖΕΥΣ ΠΕΤΡΕΥΣ – ΘΥΣΙΑ ΕΡΧΙΑ
  • ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ – ΕΛΕΥΣΙΝΑ

Αναφορές Πηγές για την ημέρα

Τη σημερινή ημέρα, κατά το α΄ετος της 107ης Ολυμπιαδος, (-352), μια ομαδα διαδικαστων αρχιζει μια σειρα απο συνεχομενες συνελευσεις για την διευθετηση διαφορας οριων.
IG II² 204 ΑΤΤΙΚΗ ΕΠΙΓΡΑΦΗ
― ἑλέσθαι τὸν δῆμον δέκα ἄνδρας ἐξ Ἀθηναίων ἁπάντων αὐτίκα μάλα, πέντε δὲ ἐκ τῆς βουλῆς· v΄τοὺς δὲ αἱρεθέντας δικάζειν ἐν τῶι Ἐλευσινίωι τῶι ἐν ἄστει περὶ τῶν ὅρων τῶν ἀμφισβητουμένων τῆς ἱερᾶς ὀργάδος ὀμόσαντας τὸν νόμιμον ὅρκον ἦ μὴν μήτε χάριτος ἕνεκα μὴτ’ ἔχθρᾶς ψηφιεῖσθαι, ἀλλὰ ὡς δικαιότατα καὶ εὐσεβέστατα· τὰς δ’ ἕδρας ποεῖν συνεχῶς ἀπὸ τῆς ἕκτης ἐπὶ δέκα τοῦ Ποσιδεῶνος ἕως ἂν διαδικασθῆι ἐπὶ Ἀριστοδήμου ἄρχοντος. παρεῖναι δὲ καὶ τὸν βασιλέα καὶ τὸν ἱεροφάντην καὶ τὸν δαιδοῦχον καὶ Κήρυκας καὶ Εὐμολπίδας καὶ τῶν ἄλλων Ἀθηναίων τὸν βουλόμενον, ὅπως ἂν ὡς εὐσεβέστατα καὶ δικαιότατα τοὺς ὅρους θῶσιν.
Η ημερα που επελεγει για να ξεκινησει η σειρα τετοιου ειδους συνελευσεων ηταν καταλληλη διοτι δεν υπηρχαν εορτες στις επομενες δυο μερες για να διακοψουν τις συνελευσεις.
Τα Διονυσια εν Αγροις καταγράφονται στην Αττική την 19η.
Το ιερο θυσιολογιο της μεγαλης δημαρχιας της Ερχιας καταγραφει θυσιες στον Δια τη σημερινη ημερα:
SEG 21.541 ΕΡΧΙΑ
― Ποσιδεῶνος
ἕκτηι ἐπὶ δέκα,
Διί, ἐμ Πέτρηι Ἐρχιᾶσιν,
οἶς, οὐ φορά, Δ.
— Διὶ Ὁρίωι, Ἐρχιᾶσι,
χοῖρος, οὐ φο(ρά)
Ο καθηγητης W. Burkert παρατηρει οτι δεν ηταν συμπτωση το γεγονος οτι οι συνελευσεις για την διευθετηση των οριων αρχιζαν την ημερα των ιερων θυσιων του Διος Οριου.
ΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ ΕΤΟΙΜΑΖΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ
ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΠΡΟΣΒΑΤΗΡΙΟΣ – ΠΟΣΕΙΔΩΝ ΘΕΜΕΛΙΟΥΧΟΣ-ΖΕΥΣ ΟΡΙΟΣ-ΖΕΥΣ ΠΕΤΡΕΥΣ-ΑΘΗΝΑ ΟΡΙΑ
Όμως, γιατί είναι σωστό κατά το μήνα Ποσειδεώνα να τελετουργούμε στον Ποσειδώνα των «προσβάσεων» και των «θεμελίων» και στον Δία και την Αθηνά των «ορίων»;
― «Περί το χειμερινό ηλιοστάσιο», μας λέει ο Βάρρων, «τουλάχιστον για δεκαπέντε ημέρες πριν ή μετά, θα πρέπει να σκάψεις νέες τάφρους, ή να καθαρίσεις τις παλαιές» (Rust. 1,35).
Αυτή είναι πράγματι η εποχή, μετά τις πρώτες βροχές του φθινοπώρου και πριν από τις πιο δυνατές βροχές στα τέλη του χειμώνα και της άνοιξης, όπου η γη είναι στεγνή και κατάλληλη για να σκάψουμε αυλάκια και να κατασκευάσουμε επιχώματα.
Ο Δίας Όριος θα είναι απασχολημένος με έργα που απαιτούν τη συμφωνία ή τη συνεργασία των γειτόνων, το όνομά του βρίσκεται στην κορυφή των νόμων του Πλάτωνος σχετικά με τη γεωργία, όπου έχουν πολλά να πουν για τους οχετούς και τα παρόμοια (Πλ. Νόμ.8, 842ε-846c). Ο Ποσειδών Θεμελιούχος θα προστατεύσει τα αναχώματα και τους αναλημματικούς τοίχους. Ο Ποσειδών Προσβατήριος παίρνει το όνομά του από την «πρόσβαση», υπό αυτή την έννοια, ή από την «πρόσβαση» ή την «αύξηση» των υδάτων, με την κοινή έννοια του προσβαίνω (LSJ s. Προσβαίνω 3. πρόσβασις 1,3). Στο Αργος ο Ποσειδώνας Προσκλύστιος, «των ορμητικών υδάτων», λατρευόταν δίπλα σε ένα ιερό της Δήμητρος Πελασγίδος (Παυσ. 1.2.22.4), και όπως θα δούμε, η ιεροτελεστία των καιόμενων δάδων που πραγματοποιούταν σε αυτό το ιερό ταιριάζει στο ηλιοστάσιο.
Οι ίδιες εθιμοτυπίες ίσως να αντανακλώνται σε μια άλλη επώνυμη λατρεία στην Έρχια.
Ο Ζευς εμ Πετρηι λατρευόταν την ίδια μέρα με τον Ζευ Όριο (LSCG 18 Ε 24-7), Πετρεύς σημαίνει το «βραχώδη τόπο», δηλαδή μια πιθανή πηγή οικοδομικού υλικού για πέτρινους τοίχους και ταράτσες.

Close Menu