Έκτη Φθίνοντος Εκατομβαιώνος

Δεκάς Γ

25. Εικοστή πέμπτη ημέρα της σελήνης
ΑΠΟ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΔΥΣΗ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ

Εκατομβαιώνος ΚΕ΄ (25η)
ΑΤΤΙΚΟΣ ΜΗΝ 1ος

Δεκαήμερο Γ΄, το Φθίνον
ΚΕ΄. Ἡ εἰκοστή πέμπτη, ἡ ἕκτη φθίνοντος, ἡ εἰκὰς πέμπτη, ἡ ἕκτει μετ’εἰκάδας

Γεγονότα

 ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ 

ΠΑΝΔΗΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗ ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΓΕΝΕΘΛΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΑΣ ΑΘΗΝΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

Γ´ ΗΜΕΡΑ

ΑΘΛΑ  ΑΝΔΡΩΝ


Αναφορές Πηγές για την ημέρα

ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΤΩΝ ΑΝΔΡΩΝ
ΣΤΑΔΙΟ.
ΔΙΑΥΛΟΣ.
ΔΟΛΙΧΟΣ.
ΟΠΛΙΤΟΔΡΟΜΙΑ. Αγωνας δρόμου, δίαυλος συνήθως, που ο οπλιτοδρόμος-οπλισμένος δρομέας- διανύει οπλισμένος βαριά με αμυντικό και επιθετικό οπλισμό.
ΣΚΥΤΑΛΟΔΡΟΜΙΑ.
ΠΕΝΤΑΘΛΟ.
ΠΑΛΗ.
ΠΥΓΜΗ.
ΠΑΓΚΡΑΤΙΟ.
Οι νικητές των γυμνικών αγώνων λαμβάνουν σαν έπαθλο πήλινους αμφορείς- αρχαία ελληνικά αγγεία- γεμάτους λάδι, που λέγονταν ειδικά «παναθηναϊκοί αμφορείς».
ΟΙ παναθηναϊκοί αμφορείς έχουν από το ένα μέρος την παράσταση της Αθηνάς όρθιας και γύρω στην Αθηνά την επιγραφή «Αθήνηθεν άθλων» ή «των Αθένεθεν άθλων» και από το άλλο μέρος την παράσταση αγωνιστικής σκηνής γυμνικού αγωνίσματος. Μερικοί απ’ αυτούς τους παναθηναϊκούς αμφορείς φέρνουν και το όνομα του άρχοντος, που επιστατούσε στην προμήθεια του ελαίου.
Το έλαιο προέρχεται γενικά από τις ιερές ελιές της Αθηνάς στην Αττική, που ονομάζονται «Μορίαι» και ειδικά, από τις ιερές ελιές της Αθηνάς που βρίσκονται στην Ακαδημία κοντά στον Κεραμεικό.
Οι Αθηναίοι εκτιμούν πολύ την απονομή βραβείων στους νικητές των αγώνων. Το γεγονός αυτό δεν είναι απλό έθιμο αλλά συστατικό στοιχείο της δημόσιας ζωής, γιατί προαγάγει το γενικό καλό.
«Όπου ορίζονται μεγάλα βραβεία αρετής, κατοικούν άριστοι πολίτες» [ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ 2.46]
Ο Πίνδαρος επίσης γράφει: «Άν ο αθλητής αγωνίζεται με μόχθο και λαμβάνει στέφανα, του αρμόζουν μελίφθογγοι ύμνοι, οι οποίοι γίνονται η αρχή της μετέπειτα δόξας του και βέβαιη απόδειξη των μεγάλων του αρετών». [ΠΙΝΔΑΡΟΣ, ΟΛΥΜΠΙΟΝΙΚΕΣ ΙΑ’ 1-10]