Έκτη Φθίνοντος Εκατομβαιώνος

Δεκάς Γ

25. Εικοστή πέμπτη ημέρα της σελήνης
ΑΠΟ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΔΥΣΗ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ

Εκατομβαιώνος ΚΕ΄ (25η)
ΑΤΤΙΚΟΣ ΜΗΝ 1ος

Δεκαήμερο Γ΄, το Φθίνον
ΚΕ΄. Ἡ εἰκοστή πέμπτη, ἡ ἕκτη φθίνοντος, ἡ εἰκὰς πέμπτη, ἡ ἕκτει μετ’εἰκάδας

Γεγονότα

― ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ Γ´ ΗΜΕΡΑ ― ΑΘΛΗΤΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΑΝΔΡΩΝ


Αναφορές Πηγές για την ημέρα

ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΤΩΝ ΑΝΔΡΩΝ
ΣΤΑΔΙΟ.
ΔΙΑΥΛΟΣ.
ΔΟΛΙΧΟΣ.
ΟΠΛΙΤΟΔΡΟΜΙΑ. Αγωνας δρόμου, δίαυλος συνήθως, που ο οπλιτοδρόμος-οπλισμένος δρομέας- διανύει οπλισμένος βαριά με αμυντικό και επιθετικό οπλισμό.
ΣΚΥΤΑΛΟΔΡΟΜΙΑ.
ΠΕΝΤΑΘΛΟ.
ΠΑΛΗ.
ΠΥΓΜΗ.
ΠΑΓΚΡΑΤΙΟ.
Οι νικητές των γυμνικών αγώνων λαμβάνουν σαν έπαθλο πήλινους αμφορείς- αρχαία ελληνικά αγγεία- γεμάτους λάδι, που λέγονταν ειδικά «παναθηναϊκοί αμφορείς».
ΟΙ παναθηναϊκοί αμφορείς είχαν από το ένα μέρος την εικόνα της Αθηνάς όρθιας και γύρω στην Αθηνά την επιγραφή «Αθήνηθεν άθλων» ή «των Αθένεθεν άθλων» και από το άλλο μέρος παράσταση αγωνιστικής σκηνής γυμνικού αγωνίσματος. Μερικοί απ’ αυτούς τους παναθηναϊκούς αμφορείς φέρνουν και το όνομα του άρχοντος, που επιστατούσε στην προμήθεια του ελαίου.
Το έλαιο προέρχονταν γενικά από τις ιερές ελιές της Αθηνάς στην Αττική, που ονομαζόταν «Μορίαι» και ειδικά, από τις ιερές ελιές της Αθηνάς που ήταν στην Ακαδημία κοντά στον Κεραμεικό.
Οι Αθηναίοι εκτιμούσαν πολύ την απονομή βραβείων στους νικητές των αγώνων. Το γεγονός αυτό δεν ήταν απλό έθιμο αλλά συστατικό στοιχείο της δημόσιας ζωής, γιατί προήγαγε το γενικό καλό.
«Όπου ορίζονται μεγάλα βραβεία αρετής, κατοικούν άριστοι πολίτες» [ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ 2.46]
Ο Πίνδαρος επίσης γράφει: «Άν ο αθλητής αγωνίζεται με μόχθο και λαμβάνει στέφανα, του αρμόζουν μελίφθγγοι ύμνοι, οι οποίοι γίνονται η αρχή της μετέπειτα δόξας του και βέβαιη απόδειξη των μεγάλων του αρετών». [ΠΙΝΔΑΡΟΣ, ΟΛΥΜΠΙΟΝΙΚΕΣ ΙΑ’ 1-10]