Δευτέρα Μεσούντος Πυανεψιώνος

Θεσμοφόρια, Νηστεία (Αλεξανδρινής Διόρθωσης)

Δεκάς Β

12. Δωδέκατη ημέρα της σελήνης
ΑΠΟ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΔΥΣΗ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ

Πυανεψιώνος ΙΒ΄ (12η)
ΑΤΤΙΚΟΣ ΜΗΝ 4ος

Δεκαήμερο Β΄, το Μέσο
ΙΒ΄. Δωδεκάτη, δευτέρα μεσούντος, δυοκαιδεκάτη

Γεγονότα

  • ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑ (ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗΣ ΔΙΟΡΘ. ΕΠΟΧΗΣ), ΕΤΟΣ +127
  •  ΝΗΣΤΕΙΑ/ΜΕΣΗ

Αναφορές Πηγές για την ημέρα

Οι λεξικογράφοι και οι σχολιαστές αναφέρονται στη σειρά και στην ημερομηνιακή τέλεση των Θεσμοφορίων κατά την δική τους εποχή, μετά την Αλεξανδρινή διόρθωση που πραγματοποιήθηκε το +127. Τα κλασικά πολιτειακά Αθηναϊκά Θεσμοφόρια σύμφωνα με τον Πλούταρχο το ημερολόγιο του Σόλωνος και του Μέτωνος αρχίζουν την 14η του Πυανεψιώνος, έτσι λοιπόν σύμφωνα με τους λεξικογράφους και σχολιαστές η σημερινή ημέρα είναι η δεύτερη ημέρα των Θεσμοφορίων στη δική τους μεταγενέστερη εποχή.


Η σημερινή ημέρα είναι η ημέρα της Νηστείας των πολιτειακών
Θεσμοφορίων στην Αλεξανδρινή εποχή +127
Η ημερομηνία εδραιώνεται από τον σχολιαστή Θωμά Μάγιστρο στα σχόλια του στις Θεσμοφοριάζουζες του Αριστοφάνους:
ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΑΙ 80, ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ, ΣΧΟΛΙΑ
― (Πυανεψιωνος) ια΄ γαρ Άνοδος, είτα ιβ΄ Νηστεια, είτα τρικαιδεκάτη Καλλιγενεια.
Αυτή η ημερομηνία για τη Νηστεία βεβαιώνεται και από τον Φώτιο:
ΦΩΤΙΟΣ ΛΕΞΙΚΟ
― Θεσμοφοριων ημεραι δ΄· δεκατη Θεσμοφορια, ενδεκατη Καθοδος,
δωδεκατη Νηστεια, τρισκαιδεκατη Καλλιγενεια.


Ο Αλκίφρων επίσης αναφέρει την ημέρα ως την δεύτερη των
πολιτειακών Αθηναϊκών Θεσμοφορίων:
ΑΛΚΙΦΡΩΝ 3.39.1-2
― [λανθανει σε] η νυν εστωσα σεμνοτατη των Θεσμοφοριων
εορτη, η μεν ουν Άνοδος κατα την πρωτην γεγονεν ημεραν
η Νηστεια δε το τημερον ειναι παρ΄Αθηναιοις εορταζεται,
η Καλλιγενεια δε εις την επιουσαν θυουσιν.
Τα πολιτειακά Θεσμοφόρια είναι τριήμερος εορτή στα μεταγενέστερα χρόνια και τετραήμερος στην εποχή του Αριστοφάνους και Αθηναίου, περιλαμβάνοντας την Άνοδο/Κάθοδο, τη Νηστεία, και την Καλλιγένεια. Η ημέρα της Νηστείας είναι η τρίτη εκείνη την εποχή και ονομάζεται και Μέση.