ΟΙ ΝΕΚΡΟΙ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΟΣ  Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ, Ο ΠΑΤΡΙΟΣ ΝΟΜΟΣ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ ΗΡΩΩΝ, Η ΚΑΥΣΙΣ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ.

ΟΙ ΝΕΚΡΟΙ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ ΤΟΥ ΜΑΡΑΘΩΝΟΣ Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ, Ο ΠΑΤΡΙΟΣ ΝΟΜΟΣ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ ΗΡΩΩΝ, Η ΚΑΥΣΙΣ ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ.

Η Νίκη στην Μάχη του Μαραθώνα πραγματοποιήθηκε την ΣΤ’ Βοηδρομιώνος επί Φαινίππου Άρχοντος και παραμένει ως η σημαντικότερη στρατιωτική Νίκη και μάχη στην ιστορία. Μετά τον άθλο τους, οι Αθηναίοι περιηγούνται στο πεδίο, βλέπουν και περισυλλέγουν τους νεκρούς τους, αποφασίζουν αμέσως να αποτεφρώσουν τους δικούς τους νεκρούς ήρωες κατά τον Πάτριο Νόμο. Η επιλογή της καύσης αντί της ταφής επελέγει για συμβολικούς λόγους αλλά και λόγω του κινδύνου σήψης των σωμάτων.
Εκτός του Πάτριου Νόμου για του πεσόντες στο πεδίο της μάχης ο κύριος λόγος που επελέγει η Καύση των νεκρών Ελλήνων είναι διότι τ ο έδαφος στον Μαραθώνα δεν επιτρέπει την ταφή λόγω της υγρασίας στο υπόστρωμα του αλλά και το στρώμα άμμου θαλάσσης και των θραυσμάτων μαρμαρυγιακού σχιστολίθου.
Τα υλικά αυτά παίζουν σημαντικό μονωτικό ρόλο στην Καύση αλλά όχι στην Ταφή των νεκρών, που επιβλήθηκε από την ανάγκη για να ελεγχθεί η υγρασία στο συγκεκριμένο σημείο και να διαμορφωθούν από πάνω οι πυρές.
Αντιθέτως στην ταφή ήταν αδύνατο να σκάψουν τάφους και να εναποθέσουν τα σώματα των ηρώων στο λασπώδες έδαφος. Οι μαρτυρίες για το έδαφος της εποχής το αναφέρουν ως ελώδης οπότε η καύση απέμενε ως η μοναδική λύση.

Ο ΤΡΟΠΟΣ ΤΗΣ ΚΑΥΣΗΣ

Για τον τρόπο της καύσης των Αθηναίων έχουν εκφραστεί δύο απόψεις.
Η πρώτη, θέλει όλους τους νεκρούς να κάηκαν σε μία, ενιαία, μεγάλη πυρά. Η δεύτερη καταγράφει ότι η καύση πραγματοποιήθηκε ξεχωριστά για τον καθένα με την φροντίδα των συγγενων του οι οποίοι επίσης φρόντισαν και για το πέρας της νεκρικής πυράς και τελετής , όταν έσβησαν οι νεκρικές πυρές οι συγγενείς μάζεψαν τα λειψανα των δικων τους ανθρωπων και τα εναποθέτησαν στον χώρο του Τύμβου
Και οι δύο τρόποι, είναι δυνατόν να συνέβησαν διότι και οι δυο απαιτουν τεχνική και δαπάνη από εργασία και χρόνο. Η καύση και η ταφή σε Τύμβο είναι έργο του Στρατού υπό την επίβλεψη των στρατηγών για τους πεσόντες στον πόλεμο αλλά από την άλλη η φροντίδα των νεκρών είναι έργο των συγγενων.
Στον Μαραθώνα είχαν παραμείνει οι στρατιώτες της Αντιοχίδος Φυλής και ο υπολοιπος στρατός έτρεξε στο Φαληρο , σε περίπτωση που Πέρσες έκαναν απόβαση και εκεί . Πίσω στον Μαραθώνα η Αντιοχίδα Φυλή υπό τις διαταγές του Αριστείδη ήταν οι φυλακες των περσών που αιχμαλωτίστηκαν και των λαφύρων όπως μας περιγράφει ο Πλούταρχος στο έργο του Πλ. Αρ. 5.5
Το έργο της Αντιοχίδος Φυλής όμως δεν ήταν μόνο η φύλαξη των αιχμαλώτων ή των λαφύρων, το κυριότερο μέλημα τους ήταν η περισυνέλεξη των νεκρών Ελλήνων από το πεδίο .
Έτσι οι Αντιοχείς στρατιώτες έπρεπε , κατά τα Πάτρια, να ξεχωρίσουν τους νεκρούς κατά τάξη και να καούν κατά φυλές. Στον Μαραθώνα άναψαν δέκα πυρές όσες και οι Φυλές των Ελλήνων, η μία δίπλα στην άλλην, και πάνω τους τοποθέτησαν τους ήρωες πεσόντες νεκρούς.

Ο ΠΑΤΡΙΟΣ ΝΟΜΟΣ

Ο Πάτριος Νόμος προβλέπει, κατά το ήθος των Ελλήνων, ότι όσοι σκοτώνονται στο πεδίο της μάχης και μακριά από την Πατρίδα τους, να αποτεφρώνονται και η τέφρα τους να μεταφέρεται με τιμές και πομπή κατά την είσοδο στην γενέτειρα πόλη τους σε διαφορετικές δέκα λάρνακες κατά φυλές, το οποίο ήταν δυνατό να γίνει μόνον εάν η καύση συνέβαινε στο πεδίο της μάχης και είχε γίνει κατά φυλές.Οι Μαραθωνομάχοι ταφηκαν κατα φυλές στο πεδίο της μάχης ως ύψιστη τιμή. Εκεί προσφέρθηκαν νεκρικά δείπνα τα κατάλοιπα των οποίων τοποθετήθηκαν μέσα σε ένα μεγάλο αυλάκι μήκους 5 μ. και πλάτους 1 μ., κατασκευασμένο από ωμές πλίνθους. Εκεί βρέθηκαν κατάλοιπα φαγητού, δηλαδή οστά ζώων και πουλιών και κελύφη αυγών, καθώς και σπασμένα αγγεία, μερικά από τα οποία ήταν πολύ παλαιότερα από την εποχή της μάχης και πιθανολογείται ότι αποτελούσαν οικογενειακά κειμήλια που προσφέρθηκαν στους νεκρούς ως ύστατος φόρος τιμής. Επάνω από τα λείψανα των νεκρών που τάφηκαν στον τύμβο, σκορπίστηκαν από τους συγγενείς τους αρκετά ευτελή πήλινα αγγεία, κυρίως μελανόμορφα ληκύθια που είχαν αγοραστεί από κάποιο τοπικό εργαστήριο. Ο τάφος καλύφθηκε με χώμα, μέσα στο οποίο βρε­θηκαν πολλές αιχμές βελών, και επάνω του τοποθετήθηκαν λίθινες στήλες με τα ονόματα των νεκρών ανά φυλή.

Αφήστε μια απάντηση

Close Menu