Η ΑΘΗΝΑ ΠΟΛΙΑΣ
Α. Το ξοανο της είναι παντα ξυλινο από Ελαία:
― εν μεν εξ αρχής γενομενον εξ ελαιας, οπερ εκαλειτο Πολιάδος Αθηνας, δια το αυτής είναι την πόλιν.
ΣΧΟΛΙΑ ΔΗΜΟΣΘ. 22.13
― Ξυλινον δε το της Πολιάδος υπό αυτοχθόνων ιδρυθεν, ο μεχρι νυν Αθηναιοι διαφυλάττουσιν.
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ
― Παρ Ελλησι το τε Αθηνας της Πολιάδας εκ ελαίας
ΦΙΛΟΣΤΡΑΤΟΣ
Το αγαλμα λοιπον της Πολιαδος Αθηνας ήταν ξυλινο αλλα και η θεα καθημενη :
― και το της Αθηνας, αθηλά γαρ ως οι μυστικώτερον ουτω γαρα το από της ελαιας το παλαιον , και την ΚΑΘΗΜΕΝΗΝ ΕΝΔΥΟΣ ειργασαντο.
ΑΘΗΝΑΓΟΡΑΣ
Το ξοανο επεσε από τον ουρανο :
― φημη δε ες αυτό εχει πεσειν εκ του ουρανου
ΠΑΥΣΑΝΙΑΣ
Ο ΠΕΠΛΟΣ
Ο Πεπλος είναι για την Πολιαδα Αθηνα:
― τη Αθηνα Πολιαδα ουση πεπλος εγινετο παμποικιλος ον ανεφερον εν τη πομπη των Παναθηναιων
ΣΧΟΛΙΑ ΑΡΙΣΤ, ΟΡΝΙΘΕΣ827
― Παλλάδος ἐν πόλει
τὰς καλλιδίφρους θεᾶς
ναίουσ᾽ ἐν κροκέῳ πέπλῳ
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΕΚΑΒΗ 468
Ο Ευριπίδης στο εργο του Εκάβη μας αποκαλύπτει το χρωμα του πέπλου της Θεάς Αθηνάς το οποίο είναι κροκί.
Ο κωμικός ποιητής Στράττις (Σχόλια 467, Αποσπ..69, I, .731 Kock]) αναφέρει ότι ο πέπλος της θεάς έχει επίσης κροκί χρώμα σε συνδυασμό με το χρώμα του υακίνθου. Το μοβ χρώμα του υακίνθου μαρτυρείται και στον Όμηρο (Οδ. 4.135) όπου η Ελένη βρίσκεται στην Σπάρτη και υφαίνει ένα θαλασσί- μοβ μαλλί. Το κροκι χρώμα σχετίζεται πάντα με μυθικές γυναίκες.
Στον ναο της Πολιαδος Αθηνας υπαρχει ο ασβεστος Λυχνος:
― ο αρχαιος νεως της Πολιαδος, εν ω ο ασβεστος λυχνος.
ΣΤΡΑΒΩΝ
το πυρ του λυχνου ανανεωνεται από τον ήλιο καθε ετος :
― καινον δε ποιειν και νεον, αναπτοντας από του ηλιου φλογα καθαραν και Αμίαντον
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ
Την επιμέλεια εχουν οι Γυναικες που δεν είναι παρθενες
― και Αθηνησιν ου παρθενοι γυναικες δε πεπαυμεναι γαμων εχουσι την επιμέλειαν
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ
ο Λύχνος περιεχει Ελαιόλαδο και ΜΟΝΟΝ.
―ΔΙΑ ΤΟ ΑΣΒΕΣΤΟΝ ΑΘΗΝΗΣΙ ΛΥΧΝΟΝ ΙΕΡΟΝ ΤΗΣ ΘΕΟΥ ΕΛΑΙΟΥ ΠΕΡΙΕΙΔΕ
ΣΧΟΛΙΑ ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ